În noiembrie 2024, lanțul hotelier internațional «Hilton» și-a anunțat intrarea pe piața moldovenească cu o investiție inițială de 5 milioane de euro. În 2026, operatorul intenționează să deschidă primul său hotel în Chișinău pe baza hotelului «Dacia» din centrul Chișinăului. Acest fapt a devenit pretext informațional pentru a analiza situația din domeniul hotelier moldovenesc din punctul de vedere al interesului său pentru jucătorii mari.
Hotelierii străini au început să vorbească despre intrarea pe piața moldovenească încă în 2001. Oameni de afaceri din Belgia și Luxemburg erau gata să investească 20 de milioane de dolari în construcția unui hotel al lanțului internațional «Radisson SAS» în centrul Chișinăului. În acest scop, ei au analizat clădirea hotelului «Național». Cu toate acestea, în scurt timp această problemă nu a putut fi rezolvată: hotelul a devenit obiectul unor proceduri judiciare, iar la acel moment nu exista un alt amplasament pentru «Radisson SAS». Radisson a apărut în Chișinău abia 15 ani mai târziu, când Summa Group a deschis o franciză Radisson Blu Hotel pe locul hotelului său Leogrand.
În 2005, conducerea «Marriott International Incorporated» și-a anunțat venirea în Moldova. «Marriott» spera să deschidă un complex de lux pe baza unei clădiri neterminate a unui hotel din Chișinău, lângă Muzeul Național de Artă. În conformitate cu termenii contractului, Marriott s-a angajat să restaureze și să repare muzeul, precum și să construiască o clădire de depozitare pentru acesta. Dar chiar și în acest caz, nu s-a lipsit de litigii atunci când s-a dovedit că terenul fusese privatizat cu încălcări. Procedurile judiciare au trenat ani de zile, iar Marriott a reușit să intre în Moldova abia în 2019 — tot prin intermediul Summa Group, după ce a fost ”cazat” în noua unitate Courtyard Chișinău.
În 2009, Ramada Worldwide a anunțat deschiderea unui hotel de lanț în Chișinău. Compania intenționa să lanseze proiectul pe baza hotelului «Codru». Deschiderea noului «Ramada Chișinău City Centre» a fost planificată pentru toamna anului 2010. Cu toate acestea, părțile nu s-au înțeles. Ulterior, «Codru» a fost cumpărat de «Moldova Agroindbank», iar amplasamentul pentru «Ramada» a fost găsit abia recent — la intrarea în parcul Valea Morilor din Chișinău.
Singurul lanț străin a cărui extindere a reușit la prima încercare a fost cel american «Best Western». Acesta a fost deschis pe baza hotelului «Flowers» în 2011 și a devenit primul hotel de lanț din Moldova. A fost o franciză puternică, de mare succes pentru piața noastră, care a costat 45 de mii de euro (sumă forfetară), plus plăți anuale de aproximativ 40 de mii de euro (redevențe, auditul angajaților de la Hotel Development&Consulting etc.). $Afacerea a fost considerată necostisitoare, având în vedere că sumele pentru francizele lanțurilor internaționale de magazine ajung la 5 milioane, plus redevențe de 5%-6% din cifra de afaceri. Cu toate acestea, în 2020, chiar în timpul crizei pandemice, Best Western s-a închis. Motivul anulării francizei a fost o scădere bruscă a vânzărilor și riscurile de faliment.
În 2020, întreaga activitate hotelieră din Moldova a fost înghețată: aproximativ 270 de structuri de primire a turiștilor au rămas închise. Potrivit Dianei Lazăr, director adjunct al Proiectului de Competitivitate USAID, în primul sezon (aprilie-octombrie), piața turismului a pierdut peste 200 000 de oaspeți și 30 de milioane de euro.
La acel moment, în Moldova existau doar două lanțuri hoteliere — Radisson Blu și Marriott, administrate de Summa Hotels. La sfârșitul anului 2020, cea mai dificilă perioadă pentru hotelieri, a fost deschis cel de-al treilea hotel de lanț de la lanțul internațional francez Accor.
După doi ani de negocieri cu francezii, deținătorii acestei francize au devenit compania moldovenească «Dalomites», care a deschis hotelul de 5 stele «Berd s MGallery Hotel».
Dorian Berdos, proprietarul Dolomites, a declarat: «Am fost mult timp interesați să cumpărăm o franciză de lux, deoarece ne-am dat seama că o marcă străină ne permite să ne dezvoltăm afacerea mai eficient. Am negociat cu mai multe lanțuri, inclusiv Marriott, și vorbeam despre categoria de 5 stele. Înainte de 2020, giganții hotelieri nu erau deosebit de flexibili în ceea ce privește prețurile, dar în timpul pandemiei, costul francizelor a scăzut cu cel puțin 20%. În cazul Accor, a funcționat și faptul că acest operator nu a exclus extinderea în Moldova: ei sunt interesați de extinderea în sud-estul Europei, așa că am încheiat un acord reciproc avantajos».
Expansiunea în Moldova a francezilor a venit în plină criză economică. În 2020, Accor a înregistrat o scădere de 60% a veniturilor în toate hotelurile sale. Dar un an mai târziu, compania a vândut a doua sa franciză în Moldova. Acordul de franciză a fost semnat cu antreprenorul moldovean Cheslav Ciuhrii. Acesta se referă la construirea unui hotel Ibis Styles în zona aeroportului din Chișinău («Satul German»), care urmează să fie lansat în 2025.
«Ibis este un brand din categoria buget, unul dintre cele mai dinamice și cu cea mai rapidă creștere branduri ale Accor Holding», a declarat Cătălina Roșu, Group Development Director pentru România, Bulgaria, Cehia și Moldova. ”Ne așteptăm ca proiectul să fie un succes, deoarece, pe lângă serviciile clasice oferite, permite călătorilor să se integreze în stilul de viață local al unei comunități mai tinere».
În martie 2023, Accor a adăugat o a treia franciză, tot în Chișinău. Cumpărătorul este Coriap, care deține un mic hotel – Jazz, în centrul capitalei. Acolo va apărea franciza «Mercure» a grupului «Accor». Potrivit datelor preliminare, obiectul va fi poziționat în segmentul de 3 stele și va avea 74 de camere.
Potrivit operatorilor, este puțin probabil ca trei mărci franceze să devină concurenți activi pe o piață atât de mică. Acestea ocupă nișe hoteliere diferite — de la cele bugetare la cele premium. Cu toate acestea, toate trei vor influența în mod semnificativ fluxul turistic: clienții străini cunosc bine acest brand și, atunci când aleg un loc de cazare într-o țară necunoscută, se orientează, în primul rând, către lanțurile internaționale.
Industria hotelieră a cunoscut prima sa creștere puternică în 2022, după izbucnirea războiului în Ucraina. Întreaga economie a industriei — aproximativ 280 de structuri de primire turistică cu 8,3 mii de camere (24,7 mii de paturi) — s-a dovedit a fi solicitată încă din prima jumătate a anului.
Cantitativ, piața nu a crescut prea mult, cu excepția lansării mai multor proprietăți mici. Înainte de pandemie, afacerea se aștepta, în medie, la doar 20-25% rată de ocupare a facilităților hoteliere. În primul an de război, acest indicator s-a triplat.
Potrivit lui Serghei Calughin, expert hotelier, proprietar al lanțului Thomas Albert Hotel, rata de ocupare în întreaga țară a fost inegală. Principalele vânzări au fost generate de Chișinău, care reprezintă până la 80% din cifra de afaceri totală a hotelurilor. Din 2022, rata de ocupare a hotelurilor din capitală nu a scăzut sub 60%. Pe de o parte, acesta este un factor încurajator, dar, pe de altă parte, ar trebui să luăm în considerare ponderea mare a stocului de camere vechi (și controversate), cum ar fi același hotel «Chișinău», care funcționează în format economic.
Legendarul Hotel Chișinău încă nu este ușor de abordat. În 2021, acesta a fost scos la licitație într-o stare foarte neatractivă. De fapt, a fost vândut ca o rămășiță. Pachetul de 60,2 la sută deținut de stat a fost vândut către Transimex Prim încă din 1998. Apoi, după anularea contractului, s-a întors la proprietarul de stat, dar fără hotel. În timp ce litigiul era în desfășurare, clădirea a fost revândută de mai multe ori. Mai întâi ca gaj pentru un împrumut neachitat la o bancă, apoi către compania «Art-Vin», apoi către compania «Tawer Grup» și, în final, către firma «First Hotel» (fondator — compania offshore «Longmont Holdings Ltd»). Auditorii Camerei de Conturi au constatat o serie de încălcări, la care APP a închis ochii.
După ce Hotelul Moldova a fost vândut și reconstruit ca bancă, ”Chișinău” a fost singurul hotel vechi din capitală care ar fi putut deveni un obiect de importanță națională. Astăzi, acesta este în funcțiune, dar nu face diferența pe piața hotelieră, fiind cotat ca un outsider.
Dacă vorbim despre situația actuală, industria ospitalității a fost în plină expansiune pentru al treilea an. Principalul motiv sunt refugiații ucraineni, care au dat un impuls puternic sectorului ospitalității. În 2022, aproape 1 milion de cetățeni ucraineni au intrat în Moldova. Dintre aceștia, 830 de mii au părăsit țara noastră, dar au rămas aici de la cinci zile la o lună. Astfel, toți cei care au putut, indiferent de starea și gradul de pregătire a infrastructurii, au repornit. Instalațiile au fost utilizate la capacitate maximă, iar prețul a crescut pentru prima dată în ultimii cinci ani.
În 2023-2024, această tendință a continuat: hotelurile funcționează cu rate de ocupare bune, de până la 60-80%, dar politica de prețuri este deja mai relaxată. Cecul mediu este de 80 de euro pentru cazare într-un hotel de 3-4 stele. Și nu scade, indiferent de sezon.
Trebuie remarcat faptul că anul trecut, veniturile totale ale agențiilor de turism și turoperatorilor moldoveni au crescut cu 26% până la 4,2 miliarde de lei, astfel 2023 a depășit toate recordurile din ultimii cinci ani. Veniturile din activitățile turistice au fost de 1,7 ori mai mari decât cele de dinainte de 2019, care a fost considerat relativ stabil. Între timp, veniturile din turismul receptor au crescut cu 32,3%, la 45,6 milioane de lei. Anul trecut, 43.600 de turiști străini au utilizat serviciile agențiilor de turism și ale turoperatorilor, cu 50,3 la sută mai mult decât în anul precedent. Majoritatea absolută din numărul total al celor care au intrat (aproximativ 93,4%) au venit în Moldova în scopuri de recreere și agrement.
Principalii indicatori ai industriei hoteliere în 2023, conform datelor NBS
Numărul de turiști cazați în structuri colective de primire turistică cu funcțiuni de cazare, mii. | 391,5 |
Numărul de structuri de primire turistică cu funcțiuni de cazare, la sfârșitul anului | 303 |
Disponibilitatea de camere în structurile de cazare, la sfârșitul anului | 8707 |
Numărul de paturi în structurile de cazare, la sfârșitul anului | 25386 |
Numărul de turiști cazați în sectorul hotelier în perioada 2020-2024.
Conform previziunilor preliminare, în 2024 efectul economic va fi semnificativ mai mare. Astfel, în perioada ianuarie-septembrie, agențiile de turism au primit 453 mii de persoane, ceea ce reprezintă cu 10,3% mai mult decât în aceeași perioadă a anului trecut. În același timp, turismul intern și receptor a crescut cu 11,3% și, respectiv, 14,3%. Numărul cetățenilor străini care au vizitat Moldova prin intermediul agențiilor de turism a crescut cu 53,8% față de ianuarie-septembrie 2023, constituind 51,1 mii de vizitatori.
Potrivit datelor BNS, cele mai semnificative cifre au venit din partea cetățenilor români (65,4% din numărul total de cetățeni străini primiți în țară) și a cetățenilor italieni (16,8%). În perioada ianuarie-septembrie 2024, numărul de zile turistice a crescut cu 17,6% față de ianuarie-septembrie 2023. Durata medie a șederii străinilor în țară a fost de 3,9 zile, față de 3,7 zile cu un an înainte.
Iar acum, la apogeul unui astfel de avânt, în Moldova apare un mare jucător — lanțul american «Hilton». Potrivit Agenției pentru Investiții, proiectul brandului «Hilton Garden Inn» va fi realizat prin reconstrucția pe scară largă a clădirii istorice a hotelului «Dacia». Transformarea obiectului presupune extinderea și modernizarea acestuia conform standardelor lanțului internațional. Proiectul este un proiect de franciză. Investițiile locale presupun o contribuție inițială de 5 milioane de euro, cu perspectiva de a ajunge la 10-12 milioane de euro în următorii ani.
Trebuie remarcat faptul că ”Dacia” este un hotel special în structura pieței hoteliere. Acesta a avut întotdeauna trei avantaje: dislocarea, stocul de camere și infrastructura. Acest complex relativ nou, cu 7 etaje (a apărut în 1999), are o suprafață de 4,5 mii de metri pătrați și 88 de camere. Acesta include, de asemenea, un teren de 0,21 hectare în cea mai scumpă parte istorică a Chișinăului, lângă Ministerul Afacerilor Externe, Parlament și parcul central Ștefan cel Mare.
Acest obiect nu a avut timp să funcționeze la capacitate maximă. Activul de stat a fost scos pentru prima dată la privatizare în 1999 pentru 20,15 milioane de lei. Nu a existat o concurență propriu-zisă: a existat o singură ofertă din partea firmei moldo-ucrainene Selikat-Mix, care era susținută de antreprenorul ucrainean Valeriy Gorbatiuc.
În 2001, după venirea la putere a PCRM, hotelul a fost naționalizat sub pretextul unor nereguli comise în timpul privatizării. Au urmat o serie de proceduri judiciare, iar în 2009 proprietatea a fost restituită fostului proprietar.
Toată această poveste nu putea să nu afecteze activitatea hotelului: acesta a început să funcționeze în negativ. În 2020, pierderile au depășit 2,6 milioane (minus 77%), iar în 2021 pierderile s-au ridicat la 1,3 milioane de lei.
În 2023, Hotelul Dacia a fost vândut. Cumpărătorul este compania moldovenească NaftaTrans, care este deținută de Miroslav Skurt (80%) și Alexei Prozorov (20%). Activitatea principală a NaftaTrans este importul și distribuția angro de produse petroliere.
Acum, Hotel Dacia SRL are un beneficiar real — Miroslav Scurtu. În 2023, echipa sa, datorită refugiaților ucraineni, a ridicat vânzările acestei proprietăți la 10,7 milioane de lei. Ținând cont de economia problematică, profitul net al hotelului a fost de doar 1,4 milioane de lei.
De menționat că Hilton Garden Inn este un jucător foarte impresionant. Este un indicator că piața este ”coaptă” pentru investiții mari. Aceasta înseamnă că industria hotelieră din Moldova a făcut un mare salt înainte și nu va reveni la pozițiile anterioare: operatorii mari intră încet, dar practic nu părăsesc piața cucerită.
Vectorul european al țării a devenit, de asemenea, un indicator puternic pentru dezvoltarea acestei industrii. În contextul integrării europene, Moldova, în calitate de țară candidată la aderarea la UE, primește sprijin tangibil din partea investitorilor străini în multe sectoare ale economiei. În acest sens, industria hotelieră devine o emblemă a afluxului de investiții, iar apariția lanțurilor hoteliere atrage și mai mult atenția asupra Moldovei ca țară cu perspective europene mari și creștere economică durabilă.
Acest material articole a fost realizat la inițiativa Clubului Presei Economice cu sprijinul Programului Reforme Instituționale și Structurale în Moldova, finanțat prin intermediul Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID).Responsabilitatea cu privire la conținut nu reflectă neapărat opinia USAID sau a Guvernului Statelor Unite.