Aceasta include un contract de finanțare semnat la 15 decembrie 2022 între Moldova și Banca Europeană de Investiții pentru a finaliza și implementa în continuare proiectul. Documentul a fost semnat de ministrul finanțelor, Dumitru Budianschi, și de Stela Renita, ofițer superior de împrumut al BEI.
Banii urmează să fie utilizați pentru a finanța refacerea drumurilor naționale, servicii de consultanță și supravegherea tehnică a lucrărilor. Banii vor fi folosiți atât pentru finalizarea lucrărilor lansate în cadrul proiectului, cât și pentru reabilitarea și construcția unor noi tronsoane de drumuri naționale: reabilitarea drumului R34 Hîncești-Leova-Cahul-Giurgiulești, segmentul III, Cantemir-Cahul (km 82 — km 125); M3 Chișinău-Comrat-Giurgiulești-frontiera cu România și construcția tronsonului lipsă în orașul Cimișlia (km 0 — km 7). Implementarea proiectului va aduce beneficii economice prin îmbunătățirea stării și calității rețelei rutiere, reducerea costurilor de transport pentru utilizatorii de drumuri din Moldova, inclusiv obiectivul general al Strategiei de Transport și Logistică 2013-2022.
«Drumurile din Moldova sunt importante pentru asigurarea transportului și a fluxurilor comerciale din Moldova și Ucraina spre România, spre Dunăre prin portul Giurgiulești și spre alte țări din UE. Un sistem de transport care funcționează bine este necesar pentru creșterea economică, iar modernizarea infrastructurii rutiere, dezvoltarea relațiilor economice regionale și îmbunătățirea siguranței rutiere sunt priorități în acest proces. Guvernul Republicii Moldova apreciază cooperarea continuă cu BEI», a declarat Dmitri Budansky.
«Asfaltăm literalmente drumurile Moldovei spre Uniunea Europeană. Extinderea și modernizarea rutelor rutiere din Moldova a devenit o prioritate și mai mare de la începutul războiului din Ucraina, contribuind la Drumurile Solidarității UE-Ucraina și la Inițiativa privind cerealele din Marea Neagră», a declarat Teresa Cervinska, vicepreședinte al BEI, responsabilă pentru operațiunile din Moldova. Ea a menționat că blocarea porturilor de la Marea Neagră a avut un impact negativ nu numai asupra Ucrainei, ci și asupra Moldovei, care a pierdut rute importante de transport prin Ucraina pentru propriile exporturi.
La rândul său, șeful biroului BEI în Moldova, Alberto Carley, a declarat că o rețea rutieră modernă este o condiție prealabilă pentru o dezvoltare economică mai rapidă, având în vedere că schimburile comerciale prin intermediul rutelor de solidaritate vor continua să crească pe măsură ce Moldova și Ucraina se vor integra în piața unică a UE.
Ambasadorul UE în Moldova, Janis Mažeiks, a declarat că semnarea noului acord de investiții între Banca UE — BEI și Moldova este o dovadă a sprijinului constant al UE pentru dezvoltarea economică a țării. El a subliniat că Uniunea Europeană a susținut în ultimii 10 ani îmbunătățirea infrastructurii de transport din Moldova, iar principalele drumuri prioritare care leagă Moldova de Uniunea Europeană au fost construite. Un exemplu recent este drumul care leagă Chișinăul de Ungheni, la granița cu România.
Amintim că BEI acordă împrumutul suplimentar de 100 milioane de euro pentru reparația drumurilor în cadrul proiectului «Drumurile Moldovei III», în cel mult 20 de tranșe, valoarea fiecăreia dintre ele fiind de cel puțin 4 milioane de euro. Termenul minim de rambursare al fiecărei tranșe va fi de 4 ani, iar cel maxim de 18 ani de la data programată de plată a tranșei.
Necesitatea împrumutului suplimentar a apărut din cauza creșterii prețului materialelor de construcție din cauza crizei regionale. La 25 iunie 2013, Moldova a semnat un acord de finanțare cu Banca Europeană de Investiții, care prevede un împrumut de 150 de milioane de euro pentru implementarea proiectului «Drumurile Moldovei III».