Aceste date au fost prezentate de directorul Agenției Medicamentului și Dispozitivelor Medicale, Dragoș Guțu, la ședința Clubului Presei Economice. Potrivit oficialului, în România, cheltuielile populației pentru medicamente se ridică la aproximativ 250 de euro pe an, în timp ce în țările UE, în general, la aproximativ 500 de euro. În același timp, locuitorii SUA cheltuiesc în medie aproximativ 1.000 de euro pe an pe medicamente. Potrivit lui Guțu, piața farmaceutică moldovenească are potențial de dezvoltare, iar acum se află la o etapă de tranziție a cererii consumatorilor.
Astfel, populația cheltuie bani în principal pe medicamente esențiale, iar acestea sunt medicamentele care domină piața, și se trece la etapa de creștere a consumului de medicamente (generice în principal) pentru tratamentul bolilor cronice. Al treilea palier este cel al medicamentelor inovatoare, noi, pentru tratarea bolilor rare sau complexe, cum ar fi cancerul. În același timp, Dragoș Guțu a menționat că astfel de cifre de consum nu înseamnă că sunt prea mici. „De exemplu, în Uzbekistan, consumul este estimat la 40 de euro pe cap de locuitor, iar acolo cererea consumatorilor este orientată spre combaterea simptomelor, nu a bolilor. Noi suntem la al doilea nivel.
Dar există încă un spațiu mare pentru dezvoltarea pieței”, a spus el. Totodată, în cadrul întâlnirii, reprezentanții pieței farmaceutice au menționat că piața farmaceutică din Republica Moldova are specificul său: cererea este în scădere, dar din cauza creșterii prețurilor la medicamente, există și o creștere a consumului de medicamente. În același timp, o parte semnificativă a consumului este asigurată de sistemul de asigurări obligatorii de asistență medicală.
Clubul Presei Economice lansează cu suportul Programului USAID Reforme Instituționale și Structurale în Moldova o serie de cluburi de presă dedicate discuțiilor despre diferite sectoare economice, perspective, tendințe și cum sectorul privat din Moldova reușește să se alinieze să se adapteze la cerințele pieței și să se integreze pe piața unică a Uniunii Europene.
Primul club de presă a pus în discuție sectorul farmaceutic, considerat de partenerii de dezvoltare dar și de Guvern printre sectoarele cu potential de creștere. Jurnaliștii au avut ocazia să discute cu reprezentanții Agenției Medicamentului,ai asociațiilor de business, retailer etc.
O descriere a acestui sector urmare a ședințăei clubului de presă gasiți pe acest link.
#USAID Moldova #MoldovaPROreforme