În Republica Moldova vor fi implementate o serie de proiecte de anvergură și importanță națională, printre care construcția autostrăzii Ungheni-Chișinău-Odesa, a liniei ferate de mare viteză București-Chișinău-Odesa, modernizarea aeroportului din Chișinău

Declarația a fost făcut, joi, în cadrul unei conferințe de presă, de ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, care a prezentat planul «5+1» de reconstrucție a infrastructurii Republicii Moldova pentru următorii ani. Potrivit acestuia, proiectele de anvergură menționate sunt incluse în secțiunea «+1» și reprezintă o completare importantă la cele 5 priorități principale ale planului.

«Acestea sunt proiecte de anvergură, dar Moldova va putea să avanseze cu adevărat, spre Europa, doar dacă vor fi realizate în următorii ani. Indiferent de cât timp va dura realizarea lor, aceste proiecte trebuie lansate și implementate: ele sunt șocul de dezvoltare de care avem nevoie pentru a pune Moldova pe drumul cel bun, pe drumul european.

Suntem conștienți că este nevoie de mai mult timp pentru a le implementa, dar ele joacă un rol important pentru dezvoltarea Moldovei. Și da, trebuie să începem să le pregătim de astăzi», a declarat Andrei Spînu. El a menționat că proiectul autostrăzii Ungheni-Chișinău-Odesa se referă la două segmente de drum: Ungheni-Chișinău, în lungime de 110 km, și Chișinău-Odesa, în lungime de 190 km, dintre care 145 km trec pe teritoriul Republicii Moldova. «Acesta este un proiect strategic care va dezvolta țara noastră și va conecta Republica Moldova cu Uniunea Europeană», a declarat ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale.

Potrivit acestuia, este planificată și o cale ferată de mare viteză cu ecartament european, care va lega Bucureștiul de Chișinău și Chișinăul de Odesa. «O prioritate imediată este tronsonul Chișinău-Iași, în lungime de 110 kilometri, care leagă Republica Moldova de România, de Uniunea Europeană», a mai spus ministrul. Andrei Spînu a numit modernizarea aeroportului din Chișinău drept un alt proiect important de importanță națională. El a menționat că actuala capacitate a aeroportului este limitată la 3 milioane de pasageri.

«Prognozele arată că în următorii ani ne așteptăm la o creștere a traficului de pasageri de până la 5 milioane de pasageri. În acest context, este necesar să demarăm cât mai curând construcția unui nou terminal, conform standardelor europene, care va conecta oamenii, diaspora și mediul de afaceri european cu mediul de afaceri din Moldova. Estimările de bază arată că necesarul minim de investiții în acest scop se va ridica la 200 de milioane de euro în următorii ani», a declarat ministrul infrastructurii și dezvoltării regionale. El a precizat că un alt proiect important de infrastructură ar trebui să fie reconstrucția portului Giurgiulești.

Andrei Spînu a precizat că în 2021-2022. Moldova a exportat între 60% și 80% din mărfuri prin alte porturi din cauza lipsei capacităților de transbordare. «În acest context, este important să fie construite capacități suplimentare de transbordare pentru cel puțin 800.000 de tone în portul Giurgiulești. În acest scop, avem nevoie de investiții de aproximativ 40 de milioane de euro», a spus el. Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a numit construcția podurilor noi peste Prut și Nistru drept alte proiecte strategice la acest capitol.

«Este vorba de podurile Ungheni — Ungheni, Leova-Bumbăta, care nu ar mai trebui să fie poduri de pontoane, ci de piatră, podul Stînca-Costești, care va lega Republica Moldova de Uniunea Europeană, de România, și podul Cosăuți — Iampol, care va lega Republica Moldova de Ucraina», a spus Andrei Spînu.

InfoMarket